رفتن به محتوای اصلی
۲۰ شهریور, ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۷
نگاهی به قرارگاه عملیاتی پروژه‌های شهرداری قم

از رصد میدانی پروژه‌ها تا جلسات چالشی هفتگی مدیران شهری

از رصد میدانی پروژه‌ها تا جلسات چالشی هفتگی مدیران شهری
از سال 1400 باهدف تمرکز بیشتر در اجرای پروژه‌ها، قرارگاه عملیاتی پروژه‌های عمرانی شهرداری قم به ریاست شهردار قم فعالیت خود را آغاز کرد و با محوریت پروژه‌های شاخص و حساس شهر، وضعیت و نحوه اجرای آن به‌صورت هفتگی موردبررسی در جلسات هفتگی قرار گرفت.

تنوع و گستره‌ی پروژه‌های شهری قم در حوزه‌های مختلف فنی، عمرانی، شهرسازی، ترافیکی، فضای سبز، فرهنگی، حمل‌ونقلی، اجتماعی، احداث ابنیه و اماکن و ... از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر با تلاش مدیران شهری، همواره مسیری رو به رشد داشته و ثمره آن در تحولات یک دهه گذشته شهر قم کاملاً ملموس و مورد اذعان همگان قرار دارد.

اجرای این پروژه‌ها که در زندگی شهروندان نقش‌های اساسی ایفا می‌کنند، همواره با مشکلات و موانع متعدد عملیاتی و مدیریتی همراه بوده است و نیازمند پیگیری‌های دائمی و کنترل پروژه منطبق بر برنامه اجرایی و زمان‌بندی اجرای آن است، امری که پیگیری رفع مشکلات و تلاش برای تسهیل و تسریع در عملیات اجرایی آن‌ها از امور مورد اهتمام و تأکید ویژه شهردار قم قرار داشته است.

از سال 1400 باهدف تمرکز بیشتر در اجرای پروژه‌ها، قرارگاه عملیاتی پروژه‌های عمرانی شهرداری قم به ریاست شهردار قم فعالیت خود را آغاز کرد و با محوریت پروژه‌های شاخص و حساس شهر، وضعیت و نحوه اجرای آن به‌صورت هفتگی موردبررسی در جلسات هفتگی قرار گرفت. در طول این سال‌ها بسیاری از پروژه‌های شهری نظیر فاز 5 عمار یاسر و ادامه تونل غدیر، تقاطع‌های غیرهمسطح نماز، شهدای پرواز، مسیرهای دسترسی‌های شرقی تونل غدیر و تقاطع مدافعان سلامت، باغ مزار مشاهیر، بلوار شهیدان برقعی و ... در این قرارگاه با جزئیات کامل موردبررسی قرار گرفتند و روند اجرایی آن هر هفته پایش و در صورت نیاز رصد میدانی شدند.

رفع مشکلات اجرایی پروژه‌ها ازجمله رفع معارضات ملکی و تملکی یا جابجایی تأسیسات شهری و هماهنگی با شرکت‌های خدمات‌رسان و دستگاه‌های متولی استان از رویکردهای اجرایی قرارگاه عملیاتی پروژه‌های عمرانی شهرداری قم با حضور مدیران ارشد شهرداری قم در سطح معاونین شهردار و مدیران مناطق و همچنین مسئولین پروژه‌ها بوده است و با دستور الزام برگزاری منظم و بدون تعطیلی جلسات در هر هفته، با رصد میدانی پروژه‌ها و پیگیری دائمی از سوی شهردار قم، بسیاری از مشکلات و موانع اجرایی پروژه‌ها حل و عملیات عمرانی تسریع شده است.

در حال حاضر پروژه‌های متعدد سطح شهر قم در حوزه‌های مختلف نیز در این قرارگاه به‌صورت هفتگی موردبررسی قرار می‌گیرند، پروژه‌هایی نظیر بازگشایی و بهسازی محور دروازه ری، تعیین تکلیف املاک تجاری مجاور پل حجتیه، پروژه توسعه آستان چهل‌اختران، ادامه فاز 5 عمار یاسر تا میدان سپاه، تقاطع غیرهمسطح بلوار شهید صدوقی و بلوار فردوسی، ادامه بلوار فردوسی در خیابان یاسمن، پل روگذر بلوار شهید سلیمانی، پروژه آب‌درمانی بلوار امام موسی صدر، تملک واحدهای صنفی مجاور حرم مطهر، مسیر دسترسی میدان گمرک به آزادراه امام علی، مسیر دسترسی خیابان شهید لواسانی به بلوار شهید سلیمانی و ... از مواردی هستند که اجرای آن از سال گذشته آغاز و در سال جاری نیز باقوت اجرای عملیاتی آن پیگیری شده است.

پروژه‌هایی دیگر نظیر تونل بلوار شهید کبیری، تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه، تونل خیابان امیرکبیر، تقاطع بلوار حافظ با راه‌آهن، تقاطع شهید کیوانفر و خیابان امام خمینی، تابلیه زیرگذر خیابان امامزاده ابراهیم و ... نیز از دیگر پروژه‌های عمرانی است که آغاز عملیات اجرایی آن‌ها در سال 1403 برنامه‌ریزی و مقدمات اجرایی آن در حال انجام است.

نهضت ساخت پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی شهر قم نیز از دیگر انواع پروژه‌های شهری است که با آغاز عملیات عمرانی آن‌ها در سال‌های 1401 و 1402، پیشرفت فیزیکی مطابق برنامه اجرایی و حل‌وفصل موضوعات مختلف عملیاتی این پروژه‌ها در بازدیدها و جلسات هفتگی مورد پایش قرارگرفته و اقدامات لازم در جهت تسریع عملیات عمرانی و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر پروژه‌ها انجام می‌گیرد.

ساماندهی محور تاریخی و فرهنگی شهر قم، بهسازی سیما و منظر شهری، جداره‌سازی و رفع نازیبایی‌های بصری با تمرکز بر هسته مرکزی شهر قم و خیابان‌ها و محورهای هویتی شهر قم از دیگر پروژه‌هایی است که از سال‌های گذشته اجرای آن توسط شهرداری قم آغاز و علاوه بر بهره‌برداری برخی پروژه‌ها نظیر ساماندهی و بهسازی میدان شهید مطهری و یا محور تاریخی مسجد جامع و میدان کهنه، برخی ازاین‌دست پروژه ازجمله بهسازی بقعه شیخ اباصلت و محور دروازه ری و جداره‌سازی املاک و مغازه‌های مسیر بلوار عماریاسر تا پل علیخانی در خیابان آیت‌الله طالقانی در حال اجراست.


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/DQPb7